В Україні право – безправне

Проблема недостатньої правової освіти українців потребує негайного розв’язання, наполягають фахівці. Це має стати пріоритетом державної правової політики, однак, закон, який регламентує роботу органів юстиції, досі не прийнятий, – каже начальник Новоселицького районного  управління юстиції Денис  ДЬЯКОНЮК.– Основна мета роботи органів юстиції і на піставі чого вони діють?
– На жаль, органи юстиції в Україні діють не на підставі Закону України «Про юстицію», а на підставі Положення – підзаконного нормативного акту. Це називається «парадокс держави». Його суть в тому, що органи юстиції, мають впроваджувати в життя державну правову політику, але її не можна здійснювати, оскільки немає закону, прийнятого у відповідності до Конституції України. Проект закону давно готовий, але Верховна Рада не має часу розглянути його.
– Які структури належать до органів юстиції, їхні функції?
– Міністерство юстиції та його територіальні органи перевіряють виконання законів і підзаконних нормативних актів стосовно правової роботи державних підприємств, організацій, установ, роботу відділів кадрів з трудовими книжками, особовими справами; юридичні служби; відповідність законодавству про працю проектів наказів, розпоряджень, колективних договорів; претензійно-позовну практику; діяльність керівників державних структур із дотримання законодавства про працю, внутрішнього трудового розпорядку, надання працівникам щорічних відпусток. До складу територіальних органів юстиції входять також відділи реєстрації актів цивільного стану (РАЦС), державні виконавчі служби, які виконують рішення та вироки судів у частині майнових та грошових стягнень, а також державні нотаріальні контори.
Мін’юст і його територіальні органи здійснюють державну реєстрацію нормативно-правових актів, виданих міністерствами, іншими органами виконавчої влади і господарського управління та контролю, які регламентують права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.
– Часто доводиться чути нарікання на тяганину при реєстрації громадських організацій і політичних партій…
– Легалізація політичних партій і громадських організацій шляхом їхньої реєстрації – процедура нескладна, але потребує ретельної перевірки дотримання вимог чинного законодавства. Територіальні органи юстиції проводять експертизу і за відсутності порушень видають наказ про легалізацію. На підставі рішення органу реєстрації видається свідоцтво про державну реєстрацію. Важливо перевірити, чи правильно складені установчі документи суб’єкта, допомогти йому виправити помилки і скерувати до законів, які допомагатимуть у подальшій діяльності. На жаль, не всі громадські організації прислухаються до порад фахівців.
Приклад – ситуація з громадською організацією осередку Новоселицького районного козацького товариства «Соколиний козацький курінь». Її установчі документи надійшли ще у лютому. Та з’ясувалося, що вони суперечать вимогам Закону України «Про об’єднання громадян». Осередок не надав статут ВГО «Українське козацтво». Це порушення стало підставою для відмови в реєстрації. Осередку роз’яснили порядок оскарження нашого рішення і можливість повторного подання після усунення недоліків. Через деякий час документи осередку вдруге надійшли до районного управління юстиції, але знову суперечили вимогам Закону – тож йому довелося відмовити вдруге. Нині він переписує документи утретє.
– Що Ви порадили б тим, у кого виникають труднощі в оформленні документів?
– Органи юстиції в громадських приймальнях надають громадянам юридичні консультації та допомогу в оформленні позовних заяв до суду про захист майнових прав, відшкодування збитків, усунення перешкод  у користуванні майном або іншими правами тощо. Для малозабезпечених верств населення така послуга є безкоштовною, тому я всім радив би перед укладанням угод, написанням заяв, складанням установчих документів проконсультуватися зі спеціалістами, щоби потім не гаяти значно більше часу на переробку паперів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *