Обленерго проти споживачів: монополіст починає і виграє?

На роботу обленерго користувачі нарікають постійно. Однак, останнім часом енергетики просто знахабніли, відключаючи світло за борги або порушення, яких насправді не існує. Довести свою правоту в боротьбі з обленерго важко, але можливо, переконують юристи. Тільки для цього потрібні знання.

«Да будет свет!»

Якщо монтер вимовив цю крилату фразу, значить, у вас виникли специфічні правовідносини з новим суб’єктом – постачальником електроенергії. Такий постачальник, а саме обленерго, – монополіст, який має свої структурні підрозділи в районах (РЕМ).

Специфічні ці відносини тим, що, на жаль, у них відсутній принцип рівності сторін. Обленерго диктує умови гри, а ваша думка нікого не цікавить: іншого постачальника енергії на ринку не існує, тож і подітися вам нікуди.

При виникненні конфлікту, який переростає в судовий спір з монстром, виграти некомпетентній особі непросто. Судова практика свідчить: найчастіше рішення ухвалюються на користь постачальника електроенергії, адже це дохід до бюджету, та й самі керівники енергопостачальних компаній – досить впливові особи, з якими не всі мають бажання і можливість сперечатися.

Але боротися з нахабством енергетиків можна й треба. Для цього, перш за все, знадобляться знання основних положень законодавства в енергопостачальній галузі, а саме Закону «Про електроенергетику», Правил користування електричною енергією, затверджених Постановою НКРЕ № 28 від  31.07.1996 року (далі – ПКЕЕ) та Правил користування електричною енергією для населення, затверджених Постановою КМУ № 1357 від 26.07.1999 року (далі – ПКЕЕ для населення). Чинність ПКЕЕ поширюється на всіх юридичних та фізичних осіб (крім населення), а останнього – тільки на громадян.

Перевірка: зметикуйте на трьох

Будьте пильними, коли до вас прийшов представник електропостачальної компанії з метою здійснення технічної перевірки чи контрольного огляду. Насамперед, треба перевірити посвідчення (особливо зверніть увагу на особу інспектора, його посаду, печатку організації та термін дії документа, занотуйте дані для себе на аркуші паперу).

Додатково попросіть надати направлення на проведення перевірки. Непоодинокі випадки, коли молода людина з папкою в руках називається інспектором і швиденько «виявляє порушення». Він одразу запропонує вам вирішити питання «добровільно». Ви, погоджуючись на його умови, навіть не підозрюєте, що це зовсім не інспектор, а з електрикою у вас все в порядку. Бувають випадки, коли інспектор справжній, але направлення на перевірку не має, а вирішив трохи підзаробити й перевіряє вас за власним бажанням.

Увесь час перевірки перебувайте поряд з інспектором, щоби не стати жертвою «підстави».

Якщо інспектор стверджує, що ви порушили правила користування електроенергією, він зобов’язаний скласти про це акт, який підписується представником енергопостачальника та споживачем. Такий акт оформляється в двох примірниках, один з яких залишається у вас.

Якщо ви не згодні з викладеними в акті обставинами, можете внести до документа свої зауваження, заперечення тощо. Найкраще в такому випадку взагалі не підписувати акт. Тоді в ньому має бути зроблена позначка про вашу відмову. Такий акт буде чинним, коли його підписали три представники енергопостачальника, а, як правило, їх на перевірці менше. Більше того, акт підписують тільки особи, які брали участь у контрольному огляді або перевірці. Тож будьте уважними, щоб інспектор не телефонував до своїх колег і не запрошував їх до вас для підписання акту, адже це неправомірно, оскільки вони не брали участі в перевірці.

Відтак на засіданні комісії з розгляду таких актів визначається обсяг недорахованої енергії та сума завданих споживачем збитків. Вас повинні завчасно, не пізніше ніж за 5 робочих днів, запросити на зазначене засідання. Не нехтуйте цим, адже, по-перше, будете слідкувати за об’єктивністю розгляду вашої справи, а по-друге, зможете надати пояснення чи зауваження. Запам’ятайте, що така комісія буде повноважною тільки тоді, коли складатиметься не менш ніж з трьох представників постачальника електричної енергії.

Штраф примусово не стягують. З бідних…

Рішення комісії оформляється протоколом і набирає чинності від дня його вручення споживачу. Тому, якщо ви не були присутні на засіданні, то протокол вам повинні вислати поштою: днем вручення вважається день отримання такого листа.

Законодавство (п. 6.42 ПКЕЕ) надає вам право оскаржити рішення комісії (протокол) протягом 10 робочих від дня вручення. Знову ж таки, рекомендуємо це зробити, адже ви зможете затягнути справу й відповідно не сплачувати штрафних санкцій постачальнику електроенергії до набрання рішенням суду законної сили.

В такому випадку, як тільки зареєструєте позовну заяву в суді, одразу направте її копію з відміткою канцелярії суду до постачальника електроенергії з проханням про зупинення обмеження чи відключення електропостачання.

Пам’ятайте: постачальник електроенергії не має права примусово стягувати з вас будь-які кошти. Він зобов’язаний подати відповідний позов до суду, у випадку його задоволення направити відповідний виконавчий документ до виконавчої служби і тільки вона уповноважена здійснювати стягнення. Якщо у вас відсутнє майно, яке підлягає обов’язковій реєстрації (транспортні засоби, нерухомість, рахунки в банках, фінансових установах тощо), то ніхто з вас нічого не стягне.

Свої права відстоюють по 3 і більше років

Судова практика, зокрема, постанова Вищого господарського суду України від 23.03.2010 р. №38/246, чітко визначила, що у випадку задоволення судом скарги споживача (скасування протоколу) постачальник електроенергії (електропередавальна організація) скасовує відповідний акт про порушення. Дуже часто, порушуючи норми закону, обленерго знову складає протокол (виправивши недоліки попереднього) на підставі старого акта. Зокрема, такий випадок мав місце у Чернівецькому РЕМ 2007-го року. Судова тяганина у цій справі триває досі.

Склавши акт про порушення ПКЕЕ на юридичну особу, комісія РЕМ склала протокол, підписаний лише однією особою, на суму понад 10 тис. грн. Юридична особа подала позов, який господарський суд Чернівецької області задовольнив. Протокол визнали недійсним і скасували, постанова Львівського апеляційного господарського суду зазначене рішення залишила чинним. Під час судового засідання з’ясувалося, що представники Чернівецького РЕМ взагалі склали акт не на того порушника (!), бо власником приміщення, в якому проводилася перевірка, є фізична особа, а не юридична. Тоді, порушуючи всі законодавчі норми, інспектори РЕМ 2008-го, тобто, через рік, складають новий протокол, вже на фізичну особу, на підставі акта, де порушником виступала юридична особа. Більше того, протокол на підставі цього старого акта вже скасований судом, а нового акта на фізичну особу просто не існує!

А Феміда сліпа?

Скасувати такий протокол фізичній особі не вдалося, пройшовши через усі судові інстанції. Не хотіли представники Феміди «бачити» відсутність акта про порушення ПКЕЕ на фізичну особу, не хотіли бачити рішення, яким скасовано протокол, який уже складався на підставі цього акта.

Дочекалась особа позову вже від постачальника електроенергії. Кіцманський райсуд у позові відмовив, ставши на бік споживача. Однак, апеляційна інстанція такої точки зору не поділяла, не зважаючи на те, що представник обленерго в засідання не з’явився й не повідомив причин неявки. Знову чомусь суд не хотів бачити матеріалів справи… Хоча все дуже просто: треба запитати в представника електропостачальної компанії, чи складався ними акт про порушення ПКЕЕ на фізичну особу, на яку вони наклали стягнення? А такого не існує. Однак не мали бажання запитувати… Нині подана касація на рішення Апеляційного суду Чернівецької області, – чекаємо результату.

Отже, будьте обачними з енергопостачальними компаніями, адже альтернативи обленерго та РЕМ ще не придумали і, мабуть, не придумають. Звісно, можна покласти на дах сонячні батареї чи кілька вітряків, однак, чи це допустять? Адже сильні світу втратять величезні прибутки…

Олександр ЗАГАРІЯ, юрист

Слова пошуку:

3 responses on Обленерго проти споживачів: монополіст починає і виграє?

  1. Из различных источников следует, что причина такого грубого попирания черновицкими электриками законов кроется в том, что прежняя власть области, в т.ч. правоохранительные органы, покрывали бесчинства местных электриков взамен на построенные в рекреационных зонах области дачи. Для этого в с. Мигово Вижницкого района даже перенесли высоковольтную электролинию. Поэтому прокуратуре следовало бы начать проверку прежде всего с облэнерго. Ведь совершенно понятно, что при постоянном росте тарифов на электроэнергию (с начала года шесть раз) и неизменности тарифов на водоснабжение банкротство водоканала неизбежно. Очевидно, что за постоянным повышением тарифов на электроэнергию кроется схема обогащения монополистов за cчет бюджетных средств и потребителей воды. А еще за грубое нарушение законов и конституционных прав граждан нужно не затягивать с привлечением руководства облэнерго к ответственности в соответствии с буквой закона, а также проверить реагирование на многочисленные жалобы граждан на работу этой службы и не повторять ошибок Ороса.

  2. Якщо автор попереднього коментаря має реальні факти порушень з боку обленерго,нехай звернеться до редакції. Обіцяємо їх оприлюднити.

  3. Доброго дня! Хотів запитати чи можливо оскаржити штраф за переліміт ! Справа в тім ,що в мене опалення в магазині електропідігрів підлог і все.Та зима видалась холодна і як не дивно безприбуткова. Прийшлось перевищити вписаний раніше ліміт а платити нічим.Думав літом перекрию та прийшов перевіряючий і зафіксував перевищення.Хоча порвняно з минулим роком я ліміти вписав вдвоє більші та цього виявилось замало. Я став шукати причини такого перерозходу і думаю що причиною може бути часті відключення (без попереджень)електоенргії,деколи по кулька раз на тиждень а то й кожен день.РЕМ мотивує це ремонтами та аваріями.В звязку з цим підігрів не працює в економрежимі а постійно розігріває охоловшу підлогу адже світло вимикали на кілька годин і в робочий час. В результаті чого я майже цілу зиму мернув в магазині так як свіло вимикали переважно з 11 до 16 год.а потім коли я вже закривав магазин там грілась підлога цілу ніч ,так що практично я плачу за послуги якими не користуюсь.Та й працювати в холодному приміщенні при температурі близько нуля неможливо-є ж санітарні норми. Так мало того що я позичив гроші щоб оплати заборгованість яка виникла не з моєї вини, тепер мені ще виписали штраф за переліміт. В результаті я практично не торгував цілу зиму,мерзнув,залатив за використану в пусту електроенергію ( ще й більше чим планував) і ще маю оплатити штраф. Та мені чомусь здається що за такі послуги штраф мали б платити мені? Та закон на боці Обленерго! Начальник РЕМ сказав мені що на кожне відключення він знайде документ-у них робота! А я виявляється так собі ходжу на роботу час вбити?Можна ж під час реемонту переключати нашу вулицю на іншу підстанцію-та це лишні витрати!А відключати мене можна на 48год.А за шкоду заподіяну РЕМ відповідальності не несе!Та й напруга в мережі постійно скаче-лампи блимають як світлофори-лінія стара і всі мешканці жаліються на малу напругу та й на часту її відсутність.Можливо є якийсь вихід з ціє ситуації? Чекаю кваліфікованої поради!Дякую.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *